Datum
Gewad 13

Gewad 13

Doorgang Msoc

Tussen Gewad 13 en Abrahamstraat 11 ligt een gigantische loods, het vroegere stadsarchief van Stad Gent.

Op nummer 13 is het MSOC gehuisvest. Het Medisch Sociaal Opvangcentrum biedt multidisciplinaire, laagdrempelige hulp aan mensen die illegale drugs gebruiken. Het gaat enkel om ambulante hulpverlening, je kunt dus niet in het centrum verblijven.

De behandelingsprogramma’s focussen op medische en/of psychosociale begeleiding en/of advies. Het doel is de lichamelijke, psychische en sociale situatie van gebruikers en hun omgeving te verbeteren, en het druggebruik uiteindelijk te beperken of te stoppen.

Het centrum hecht er veel belang aan om dat in het tempo van de cliënten te doen, vanuit een motiverende aanpak. Het is de bedoeling hun kansen en mogelijkheden zoveel mogelijk te versterken.

Het MSOC team bestaat uit vijf artsen, een psychiater, drie verpleegkundigen, psychologen, maatschappelijk werkers, orthopedagogen, sociaal culturele werkers, administratieve medewerkers, drie projectmedewerkers, een psychosociale coördinator en de directie.

Kunstenaars op deze locatie

Cecilia Jaime
Ilse Popelier
Rudolf Van der Ven
Simon Van Parys
Bart Van Hee
Pedram Kargar
Greet Cannaerts

Cecilia Jaime
Cecilia Jaime

Who Knows where time goes
2008
120 x 160 cm
Oil on linen on  wood frame

Het werk is geïnspireerd op een lange route in het Andesgebergte (Argentinië), waarbij niet alles bekend is wat er tijdens de reis kan gebeuren.

Spring II
70 x 100 cm
Oil on linen / aluminium

Imaginair landschap met hemelreflectie op water

Amazona
2021
60 x 40 cm
Acrylic on canvas –

Zichten vanuit het venster van een vliegtuig zijn een reeks werken onstaan tijdens de jaren van de Covid pandemie toen men niet kon reizen. Na een beperkte opening kon de kunstenares terug vliegen en bracht ze in haar valies de ovale kaders mee. Werk gemaakt in haar atelier in Gent.

Thinking of you
2022
120 x 160 cm
Oil on linen on  aluminium frame

Het werk is geïnspireerd op een wandeling in 2021 in Zuid Frankrijk. Op dat moment was haar vader erg ziek in Argentinië, gelukkig is hij hersteld en kon de kunstenares na de Covid Pandemie terug reizen.

Pond in an imaginary landscape
2023
120 x 160 cm
Oil and acrylic on linen / aluminium frame

Imaginair landschap met waterlelies

A window to the world
2021
49 x 33 cm
Acrylic on canvas

Zichten vanuit het venster van een vliegtuig zijn een reeks werken onstaan tijdens de jaren van de Covid pandemie toen men kon niet reizen. Na een beperkte opening kon in 2021 de kunstenares terug vliegen en schilderde ze dit werk tijdens de 10 daagse verplichte quarentaine in San Miguel de Tucumán, haar geboortestad in Argentinie. In beeld een landschap uit Bages, Frankrijk, waar zij juist daarvoor een solotentoostelling had geopend.

Flying once again and again
2021
70 X 100 cm
Oil on linen / wood frame

Vliegtuig op de San Javier berg in Cecilia Jaime’s geboortestad Tucumán, Argentinië.

Ecocidio is een thema dat in het werk van Cecilia Jaime terugkomt.

Garden at como lake
2020
160 x 120 cm
Oil on linen / aluminium frame

Landschap van een botanische tuin aan Lago Di Como

Ilse Popelier

I’m the main course (I)
2023
Oliepastel op papier
2,5 x 1,5 m

I’m the main course (IV)
2023
Oliepastel op papier
1,5 x 1,5 m

I’m the main course (II)
2023
Oliepastel op papier
2,5 x 1,5 m

I’m the main course (III)
2023
Oliepastel op papier
2,5 x 1,5 m

Rudolf Van der Ven
Rudolf van der Ven
Simon Van Parys

Submarines
2021 – 2023
Geboetseerd in klei, afgegoten in acrylaat. Sokkel in gelast staal
70 x 12 x 1 0cm (excl. sokkel)

Voor de Biënnale van het Prinsenhof werk Van Parys aan het thema van duikboten vanwege zijn diepgaande fascinatie voor futuristische onderwerpen. Zijn artistieke reis begon met het creëren van sculpturen van ruimteschepen, ontploffingsmotoren, satellieten, locomotieven, megapolissen en zelfs containerterminals, omdat deze onderwerpen zijn interesse in technologische vooruitgang en menselijke mogelijkheden weerspiegelen.

Duikboten kwamen later in zijn artistieke repertoire terecht, en hij besefte dat ze onderwater-equivalenten zijn van ruimteschepen. Ze voeren ons naar onbekende diepten van de oceaan, vergelijkbaar met hoe ruimteschepen ons naar de verre uithoeken van het universum brengen. Wat Van Parys intrigeert, is dat duikboten het volledige spectrum van menselijke technologie en capaciteit vertegenwoordigen. Het zijn metalen buizen die zijn uitgerust met kernreactoren en maandenlang onder water kunnen verdwijnen.

Bovendien hebben duikboten een intrigerende en duistere kant omdat ze verborgen uithoeken van de oceaan verkennen, ver verwijderd van nieuwsgierige blikken. Ze worden ingezet voor spionage, oorlogvoering, stealth-operaties en het uitoefenen van geopolitieke druk. Deze onderwatermachines opereren in een wereld waar de druk extreem is en het leven onvoorspelbaar, wat hun rol in geheime missies nog mysterieuzer maakt. Dit samenspel van geavanceerde technologie en de schimmige wereld van clandestiene operaties intrigeert Van Parys diepgaand en is zijn motief om duikboten te boetseren.

Samengevat vertegenwoordigen deze sculpturen voor hem het summum van menselijke prestaties en avontuur, waarin wetenschap, technologie en onze eeuwige drang om het onbekende te verkennen samenkomen.

Bart Van Hee

Got to go
2021 Mixed media
L 3m50  B 1m50  max H 2m50

Duivenvleugels, nylondraad, metalen profielen, zand, modelbouw figuren 1/87, ophangsysteem

Pedram Kargar

Valise carousel
2023
Installatie
Diameter 2m

Password Gent literature club
2022
Installatie

Road to knowhere
2021
Acrylic on canvas
210 cm x 630 cm

Greet Cannaerts

Wear sunscreen
2022

Installatie van 26 totebags, bedrukt met tekst en potloodtekeningen

Mary Schmich schreef in 1997 een denkbeeldige speech voor afstuderende jongeren, vol levensadviezen. Greet illustreerde deze adviezen en liet ze drukken op stoffen zakken, met een link naar het spreekwoord ‘steek het in uwen zak’.

Zet U gerust
2020

Toen Corona nog gewoon frangipannekes en zebra-cakejes waren, bedacht Greet het concept voor dit boek. Ze vroeg een reeks enthousiastelingen om te associëren bij het begrip ‘rust’. Tijdens het corona-tijdperk maakte ze er in alle rust tekeningen bij.