Justine Cappelle (°1995) is een Belgische filmmaker die opvalt door haar unieke kijk op de wereld. Haar carrière begon met de indrukwekkende afstudeerfilm “MAREGRAVE,” een boeiend portret van de Noordzee dat dienst doet als een symbolische verzamelaar van de vergankelijkheid van de mens. Dit werk werd geselecteerd voor prestigieuze evenementen zoals het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) en meer dan 10 andere internationale filmfestivals. De film kreeg ook de eer om vertoond te worden door de Verenigde Naties en ontving twee prijzen.
Na haar afstuderen heeft Justine haar nieuwste filmproject “OVER THE TOP” voltooid, waarin ze de vluchtigheid van het moderne leven verkent naast de eeuwigheid van de piramides in Egypte. Deze film maakte zijn wereldpremière op het FIFA Montreal-festival, in de categorie “something new,” en trok ook de aandacht van het publiek tijdens een speciaal programma van FIFA in Palazzo Grassi, Venetië.
Momenteel is Justine bezig met een project waarin ze onbekwaamheden omzet in bekwaamheden, wat resulteert in een reeks video’s die fascinerende inzichten bieden. Eén van deze video’s is al uitgebracht en werd vertoond op het Filmfestival Leuven en de Internationale Kurzfilmtage Oberhausen, met nog meer aandacht in het vooruitzicht bij het aankomende Kassel docfest.
Vanuit haar achtergrond in documentaire filmmaken heeft Justine haar horizon verbreed en is ze begonnen met het zien van andere kunstvormen in de realiteit, wat ze “ART TROUVE” noemt. Hierbij herschikt ze de betekenis van alledaagse dingen om haar eigen realiteit te creëren. De deconstructie van betekenis en perceptie staat centraal in haar werk, waardoor ze de contrasten tussen intiem en publiek, zichtbaar en onzichtbaar, realiteit en fictie, kunst en leven op unieke wijze verkent en met elkaar in overeenstemming brengt. Justine Cappelle is een kunstenaar die ons van daaruit uitdaagt om de wereld opnieuw te bekijken en te begrijpen.
Kisses with lipstick
Lippenstift, als een oud en vertrouwd schoonheidsproduct, is gewoonlijk gericht op de mond, het symbool van spraak, communicatie en sensualiteit. Het wordt vaak geassocieerd met traditionele schoonheidsidealen en genderconventies. Echter, in dit kunstwerk wordt lippenstift doelbewust gebruikt op een lichaamsdeel – de vagina – dat doorgaans als privé wordt beschouwd en buiten het bereik van openbare blikken blijft.
Het kunstwerk weerspiegelt de worsteling van de maker met de beperkingen van traditionele genderrollen en verwachtingen. Het nodigt ons uit om na te denken over hoe we soms worden gevangen in beperkende ideeën over mannelijkheid en vrouwelijkheid en hoe deze ideeën onze perceptie kunnen vertroebelen.
De onzekerheid die wordt opgeroepen door de afdrukken – zijn het mond- of vaginale afdrukken? – herinnert ons eraan dat genderidentiteit een complex en verwarrend proces is. De verwarring die ontstaat dwingt ons tevens om na te denken over de starre normen die de maatschappij soms aan genderidentiteit en uiterlijke expressie oplegt.
De handeling van het aanbrengen van lippenstift op de vagina getuigt van een verlangen om de eigen vrouwelijkheid te omarmen. Het werk negeert opzettelijk de verwachtingen die de maatschappij ons oplegt met betrekking tot genderidentiteit en uiterlijke expressie. Het roept ons op om te rebelleren tegen de normen die ons worden opgedrongen.
Binnen The Road to Nowhere’ symboliseert Kisses with lipstick de eindeloze zoektocht naar zelfontdekking en expressie in een wereld vol verwachtingen en vooroordelen.
Meer info
Instagram justinecappelle
www.justinecappelle.wordpress.com
www.kunstaanzet.be/kunstenaar/justine-cappelle