Datum
Gewad 42

Gewad 42

Welkom bij Great B&B. In 2002 kochten interieurarchitecte Greetje Tuts en haar man architect Patrick Lefebure dit oud pand. Deze unieke plek is een samenvoeging van drie oude woningen uit de zeventiende en achttiende eeuw. In 2015 onderging het pand een duurzame renovatie van twee jaar. Het pand is een beschermd monument en dus moesten bepaalde elementen bewaard blijven, zoals de houten trap en de tudorpoort. Ook de muren en daarmee de onderverdeling in ruimtes en kamers zijn hetzelfde gebleven. Hierdoor is de authenticiteit van het pand bewaard gebleven en dat zorgt in combinatie met de hedendaagse aanvullingen voor bijzondere contrasten. Een plek waar passie voor architectuur, kunst en gastvrijheid bij elkaar komen.

Kunstenaars op deze locatie

Sofie Muller
Stefaan De Croock / Strook

Sofie Muller
Sofie Muller

Albasten sculptuur AL/LVII/17
D18 x B20 x L30 cm
2017

Stefaan De Croock Strook

Portrait R V 23
2023
Marble (Patricia Verde)
42,5 cm x 32,5 cm 

De portretten van Strook uit marmer creëren een universum met tijdsdimensies van een andere grootorde. Onze menselijke maat gaat teniet bij dergelijk monumentale materie. Millennia oude robuustheid geeft het portret een wijze, maar kille kracht. De menselijke verhouding tot de wereld en haar evolutionaire dimensie worden hiermee herijkt.

Menselijke vergankelijkheid, fragiliteit en nietigheid worden als thema’s uitgelicht, maar steeds met respect voor het unieke verhaal dat elk van ons te vertellen heeft. Daarvoor zorgt zijn magistrale en constante beeldtaal van het portret. Ze representeren de subtiele eenvoud van dat kleine menselijke, van het fragiele en de imperfecte schoonheid van elke mens. 

Stefaan De Croock / Strook

Portrait of a human being
2020
2x 297 cm x 132 cm

In 2019 vroeg Stad Gent aan kunstenaar Stefaan De Croock om een werk te maken geïnspireerd op het Lam Gods, als onderdeel van het themajaar OMG! Van Eyck was here. Geen gemakkelijke opdracht, om de erfenis van zo’n grote meester opnieuw tot leven te wekken. De Croock: “Ik zou Van Eycks onnavolgbare techniek nooit kunnen evenaren, maar werd getroffen door de ruimtelijkheid en de aanwezigheid van dialogen doorheen zijn werk.”

Daarop sloeg STROOK aan het verzamelen. In zijn gekende stijl ging hij op zoek naar oud hout, een ruw werkmateriaal dat de kunstenaar vaak zoekt op ‘non-plaatsen’: desolate, griezelige locaties waar ooit de mens ingegrepen heeft, maar die achteloos zijn achtergelaten. Voor dit werk vond De Croock zijn afgedankt hout onder meer in de Sint-Baafskathedraal, de Leopoldskazerne en een voormalig supporterscafé van AA Gent. Die locaties bepaalden de kleuren van zijn diptiek.